keskiviikko 31. tammikuuta 2018

Islannin matka, osa I: Reykjavík, Thingvellir, Kerid, Geysir ja Gullfoss

Puutarha-aiheita on tähän aikaan vuodesta vielä niukasti, joten palaan postauksissani edelliskesän matkoihin useamman matkakertomuksen ja kuvapläjäyksen voimin. Tästä alkaa noin seitsemän tai kahdeksan postauksen sarja Islannista. Tuumailin, että ajastan nämä matkakertomukset keskiviikolle, jotta postaustahti jakautuisi tasaisesti. Viikonloppuisin on aikaa kirjoittaa ajankohtaisista puutarha-asioista ja nämä matkatarinat saavat rullata siinä välissä omassa tahdissa :)
Matkapostauksissa olevia kuvia pystyy myös klikkaamaan isommaksi.

2017 kesällä toteutimme viimein pitkäaikaisen haaveen Islannin matkasta. Heinäkuun alussa pakkasimme tavarat (paljon retkivaatteita ja kerrospukeutumista), luovutimme talon ja kissat luotettavan läheisen hoiviin ja lensimme jännityksestä pakahtuen tulen ja jään saarelle. Odotukset Islannin suhteen olivat korkealla, eikä pieni saarivaltio todellakaan tuottanut pettymystä.

Ensimmäisenä matkapäivänä suuntasimme Þingvellirin (Thingvellir) kansallispuistoon Reykjavíkin lähistöllä. Thingvellir on Islannin parlamentin alltingin syntysija ja kokoontumispaikka vuoteen 1978 asti. Geologisesti Thingvellir sijaitsee Euraasian ja Pohjois-Amerikan mannerlaattojen kohtaamispisteessä ja niiden erkanemisen toisistaan voi hahmottaa alueen läpi kulkevia kallioseinämiä katsoessa.

Maisemia ei kuitenkaan voinut sanoa huikeiksi, koska vastaavaa on tullut nähtyä vaikkapa Norjassa. Ilma oli kuitenkin kaunis ja aurinkoinen, joten leppoisa kävely vehreiden maisemien läpi oli pelkästään mukavaa.

Iltapäivällä vetäydyimme Reykjavíkiin ja tutustuimme kaupunkiin kävelemällä. Parhaat näkymät avautuivat Tjörnin-lammen varrelta.

Paikallisia:

Seuraavana aamuna suutasimme vuokra-Toyotamme taas kohti uusia nähtävyyksiä Islannin eteläosissa. Ennen Hveragerðia oleva pysähdyspaikka vuorenrinteellä tarjosi hienoja näkymiä alas laaksoon.

Päivän ensimmäinen kohde oli Kerið (Kerid) -kraatteri. Hieno kohde, jonka katsomisesta sai pulittaa maanomistajille 200 islannin kruunua per henkilö. Ihan kohtuullinen korvaus kyseisestä näkymästä.  Kävelimme myös kraatterin pohjalle, mutta täytyy todeta, että näkymät olivat paremmat ylhäältä päin. Laskeutumisen voi siis hyvin jättää väliin.

Seuraava määränpää oli Geysirin geoterminen alue. Saapuessamme paikalle satoi kaatamalla, joten loikimme parkkipaikalta pikaisesti vierailukeskukseen ja löysimme sopivasti paikan herkulliset kakkutarjoilut. Pitihän sitä jotain tekemistä keksiä sateen varalle.

Vierailukeskuksen seinällä oli lampaan pää. Outoa - kyllä. Mutta silti tunnelmaan sopivaa.

Sateen hellitettyä hieman lähdimme tutustumaan tien toisella puolella jatkuvasti höyryävään alueeseen. Joka puolella oli varoituskylttejä siitä, että höyry ja virtaava vesi saattavat olla jopa kiehuvan kuumia.

Alueelle nimenkin antanut Geysir ei ole enää aktiivinen, mutta sen sijaan mahtavaa luonnonnäytelmää tarjoaa noin kymmenen minuutin välein purkautuva Strokkur. Meidän vierailun aikana purkaustiheys taisi olla jopa noin 5-6 minuuttia. Jokaista purkausta seurasivat katsojien yllättyneet huokaukset sekä kameralaukaisimien räpsymiset.

Hiljainen Geysir:

Strokkurin purkaus:

Blesin kuuma lähde:

Kerrassaan upea ja erikoinen nähtävyys, jossa Strokkurin purkauksia olisi voinut seurata mielenkiinnolla tuntikaupalla. Päivän agendalla oli kuitenkin vielä yksi kohde, noin parinkymmenen kilometrin päässä sijaitseva mahtava Gullfossin vesiputous. Tämäkin nähtävyys oli mainio: vehreä laakso, jyrkät kallioseinämät ja mahtava vesimassa, joka nostatti vesihöyryä aina vierailijoihin asti.

Illalla palasimme vielä takaisin Reykjavíkiin, josta seuraavana aamuna lähdimme kiertämään saarta vastapäivään.

1. Vastaukset
    1. Kiitos! Maisemat olivat tuolla todella kuvauksellisia.

2. Voi KIITOS! Islanti on mun wannago-listan top1. Tuo pitäisi kerran elämässä päästä näkemään. Evästä unelmaani saan tästä sarjasta. Jäänpä odottamaan sormet syyhyten :)

1. Itselläni oli sama tilanne moneen vuoteen, aina haaveilin Islannin matkasta :) En voi kuin suositella kohdetta. Kuvista näkee jotain, mutta paikan päällä ihan mykistyy.

3. Hianon näkööstä! Ei ihan joka naisen/miähen matkakohore, mutta monen haave. Kiva että toteutitta oman haaveen. Matkasuunnitelma pitää olla hyvin tehtynä, että osaa ottaa matkasta kaiken irti.

4. Apua! Niin ihania kuvia!
    Olen itse asunut Islannissa yli vuoden. Silloin 2000-2001.
    Tapasin siellä nykyisen aviomieheni. Toisen kerran 2007 olimme siellä viisi kuukautta. Silloin menimme sinne autolautalla Bergenistä.
    Haluaisin niin sinne mennä uudelleen! Mieheni on vaan sitä mieltä että maailmassa on mitakin paikkoja, jossa ei olla käyty.... On se kumma saari. Hurja kaipuu sinne jäi...

1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

2. Niin, siis tavallisena duunarina olin siellä töissä kasvihuoneella (halpa lämpö niillä). Tämä paikassa nimeltä Fludir. Sehän on melko lähellä Gullfossia. Loput puoli vuotta Reykjavikissä mm. suuressa puutarhamyymälässä. Varastopuolella ja hyllyjä täyttämässä kun ei kieltä osaa.
      Tämä oli aika ennen sen kulpan puhkeamista..siis talouskriisiä.

3. Ooh, olet asunut Islannissa, se oli varmasti mielenkiintoinen kokemus! Onko miehesi siis Islannista kotoisin? Hihi, onhan niitä muitakin kohteita tosiaan, mutta itsekin haluaisin vielä palata Islannille. Niin montaa paikkaa jäi kiertämättä ja näkemättä.
      Näimme matkallamme teiden varsilla tuollaisia isoja kasvihuoneita, jossa oli kellertäviä valoja. Vai olisivatko ne olleet juurikin lämpölamppuja.

5. Kiitos tästä kuvamatkasta! On siellä kyllä mahtavat maisemat!

1. Kiva että kuvapostaus oli mieluisa :) Islannin maisemat olivat todella huikeat.

6. Islanti on myös haaveideni matkakohde joskus, jään myös odottelemaan jatko-osaa! Upeat maisemat totta tosiaan!

1. Islanti taitaa olla monen haaveissa, itsellänikin oli juuri sama tilanne. Monta vuotta oltiin miehen kanssa puhuttu, että joskus pitäisi mennä. Sitten tempaistiin :) Jatko-osia pukkaa, matkalla oli niin paljon nähtävää ja kuvattavaa:)

7. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

8. Oi että, tuonne pitäisi päästä! On ollut puhetta pitemmän aikaa että lähettäs käymään Islannissa, mutta on vaan aina jäänyt. Hienoa, kun toteutitte haaveenne!

1. Ihan sama juttu oli meillä, puhuttiin miehen kanssa monta vuotta, että pitäisi käydä Islannissa. En tiedä mistä se lopullinen päätös sitten lähti :) Lämpimästi voin suosittella, koska matka ylitti kaikki odotukseni moninkertaisesti.

9. Hieno kuvasarja! Innolla odotan seuraavia postauksia.
    Islannissa kai kiehtoo sen erilaisuus ja ainutlaatuisuus. Se on luontomatkailukohde, jonna ehdottomasti haluaisin matkustaa.

1. Kiitos Between! Kuvia piisaa ja useampi jatko-osa on luvassa :)
      Islannin erikoisuutta en oikein osannut ennakoida etukäteen ja se yllätti täysin. Jylhää kauneutta on muuallakin, mutta Islannissa on lisäksi myös todella karuja ja erikoisia näkymiä.

10. Upea postaus! Mielenkiinnolla odotan jatkoa.

1. Kiitos! Jatkoa on todellakin tulossa, minulla taitaa olla jopa viisi Islanti-postausta valmiina luonnoksissa :) Toivottavasti ei tule ähkyä.